Het ontstaan van Jansma VOF

                                                                                                                                                                                                                                
1976 Meine Jansma kwam van de technische school. Wat nu te doen? Hij had zelf op de boerderij van zijn vader al 100 kippen voor de hobby. De eieren daarvan leverde hij aan de buurt en aan de huishoudschool. Heit Jansma kocht als klein boer altijd wat eieren van de omliggende pluimveehouders. Hij verkocht die langs de streek, en zo had hij een leuke aanvulling op zijn inkomen. Het leek Meine wel wat om dat te doen en hij schafte zich een bakfiets aan. Vervolgens maakte hij Leek, Kornhorn, Marum en de omliggende plaatsen onveilig met zijn verse eieren. Niet veel later ging hij alle kippen op de boerderij van zijn vader zelf houden, en was daarmee de eerste erkende scharrelpluimveehouder in Noord Nederland.

1980 Het jaar waarin Meine trouwde met Annie. Ze kochten in Haule een pluimveebedrijf. Naast het "sutel'n" bij de weg met eieren, kwamen er ook mee grootverbruikers in beeld. Bakkers, slagers, melkboeren en restaurants. Het venten met de eieren werd uitbesteed aan Tjeerd Baron.

1985 Er was een boer in Haule die problemen had met de afzet van zijn teveel geproduceerde melk. Hij kwam op het idee om er karnemelk van te maken. En zo ontstond er een samenwerking. Hoeve ter Haule maakte producten, Tjeerd Baron en Meine en Annie verkochten ze. Zo ontstond ook de merknaam Baron-Jansma.

1995 Jan de Boer van Hoeve ter Haule vertrok naar Canada. Er werden andere leveranciers gevonden. Het bedrijf bouwde haar klantenkring en assortiment uit. Langzamerhand werd het een bedrijf dat zich toe ging leggen op ekologische producten en streekproducten. Voor kaasboerderijen, zuivelboerderijen, telers, molenaars, ambachtelijke producenten van wijn, jam, worst en ekologisch brood werd Jansma de distributeur bij uitstek.

Nu Een modern, professioneel bedrijf, waar bijna alle streekproducten te krijgen zijn. Dat daarnaast een uitgebreid assortiment heeft voor de horeca, detaillist en boerderijwinkel. Een team van verkopers brengt de producten meerdere malen per week in 9 koelauto's door de hele noordelijke helft van Nederland. Kortom een prachtig bedrijf, waar zo'n 15 medewerkers zich inzetten om een klantenkring die zich uitbreid tot de A1 op hun wenken te bedienen.